Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

De Casus !

  • Bartikel

    hierMensen houden dieren binnen en buiten. In beide gevallen kan dit qua temperatuur problemen opleveren. Een Husky die voor een brandende kachel wordt gelegd of niet uit de brandende zon kan krijgt problemen om zich te koelen. Buiten staand vee in de zon of strenge vorst kan ook makkelijk gezondsheids problemen opleveren. Wij, houders van dieren, zijn verantwoordelijk voor het welzijn van het dier en moeten dus op specifiek niveau inschatten wat wel en niet toelaatbaar is. Dieren, zoals honden en paarden, worden vaak de gehele dag of een dagdeel buiten gehouden. Bij extreme kou zoals nu, begin februari 2012, zal de houder zijn dier een handje moeten helpen om die dagen en nachten door te komen. Paarden dienen bij voorkeur binnen in de stal te worden gezet, maar kunnen onder omstandigheden ook buiten worden gehouden.

    Over het algemeen kunnen (buiten)honden goed tegen de kou. Per ras is dit natuurlijk verschillend maar onder goede omstandigheden kunnen zij -10 tot -20 wel aan, mits zij uit de wind kunnen liggen op een droge en van de grond zittende vlonder, die bij voorkeur bedekt is met stro. Hun vacht is vaak aangepast aan het seizoen. Als het een hond betreft die altijd buiten wordt gehouden moet de houder de hond houden conform het Waak en Heemhonden besluit. Zie rubriek wetgeving. Dit betekent een goed verblijf voor de hond en niet een dekentje die in een schuurtje wordt gelegd waar de fietsen staan en dergelijke. De hond heeft recht op een verblijf die enkel voor hem is bestemd. Dit verblijf dient van de grond te staan en voldoende geconstrueerd dat het bescherming biedt tegen nadelige weersinvloeden. Een ander vereiste vanuit het Waak en Heemhonden besluit is dat de hond voordurend bij vers drinkwater moet kunnen. Tja, en als het erg koud is bevriest dit snel.

    In het Waak en Heemhonden besluit is precies te lezen wat de eisen zijn waar de houder zich aan moet houden. Sommige houders nemen het niet zo nou met de eisen en dit is nadelig voor de gezondheid van de hond en zeker tijdens extreem koude dagen.

    Ook als alles keurig in orde is kan de kou toch een gezondsheids risico vormen voor de hond. Temperaturen van -25 graden zijn mijn inziens de grens van het toelaatbare. Honden die een dagdeel buiten worden geplaatst kunnen slechter tegen de kou. -10 is mijn inziens dan wel de grens.

    Als er een buitenhond, buiten in de extreme kou zit, waarbij zijn verblijf niet volgens het Waak en Heemhonden besluit is overtreed de houder buiten artikel 1 van de Wet op de Dierenbescherming en mogelijk artikel 36 en 37 Gezonds en Welzijnswet dieren.

    Als u dit constateert kunt u het gesprek aangaan met de houders en verwijzen naar het Waak en Heemhonden besluit. Blijft de situatie ongewijzigd kunt u 144 bellen om het feit te melden. De Dierenpolitie zal de situatie beoordelen en mogelijk in overleg herstellen en-of strafrechtelijke stappen ondernemen.

    Paarden kunnen goed tegen de kou. Zij maken een wintervacht aan en als zij kunen schuilen in een stal-schutting-bos, iets meer en krachtiger voer krijgen en er voldoende drinkwater is, is +/- -10 tot -15 graden haalbaar. Ook hier geldt dat het per ras en situatie verschilt. Een dek, beschutting voer en water en beweging houden het paard in conditie.

    Als u ziet dat een paard geen beschutting heeft, weining of geen voer en water en niet voldoende kan bewegen, kunt u, als u weet wie de eigenaar is, deze aanspreken. Veranderd de situatie niet kunt u 144 bellen waarna de Dierenagenten de situatie kunnen beoordelen en daar waar mogelijk is maatregelen treffen. Dit kan uitéénlopen in herstellen van de situatie totaan bekeuren en zelfs inbeslagnemen van de paarden. Ook hier geldt dat dan artikel 36 en 37 van de Gezonds en Welzijnswet dieren wordt overtreden.

    Veel meer weten over de kou en ons dier zie hier

    Bartikel

  • Bianca

    EN BEDANKT!!!!!

    Een Dobermann is vannacht doodgevroren. De eigenaar had op startpagina van de Dierenpolitie gelezen dat een hond tot min 25 gr. buiten gehouden kan worden. Dit ras heeft een enkele vacht .

    U BENT MEDE VERANTWOORDELIJK VOOR DE DOOD VAN DIT DIER!! Ik zal u eens aan de ketting leggen… niet bij -20 graden natuurlijk, maar net onder het vriespunt… ben nog wel een beetje lief… en dan laat ik u daar twee dagen liggen… geef ik u slechts water en brood…. kijken hoe lang u het volhoudt… (en dat ga ik uiteraard niet doen, maar bij wijze van spreken)

    Ik eis met onmiddelijke ingang dat u deze informatie van deze pagina afhaalt zodat niet nog meer de dieren de dood vinden door uw toedoen.

    Alvast hartelijk bedankt!